tisdag 4 januari 2011

Borde man bli privatbilist?

Jåå. I dag tog det mig en timme och 45 minuter att ta mig från hem till jobb. Allt gick fel. Den enda jag inte kan skylla på är T, som stod färdigt påklädd vid ytterdörren med Hello Kitty-pälsmössan neddragen till nästippen medan jag ännu gökade runt iklädd bara strumpbyxor, örhängen och behå.

Den buss vi siktat in oss på hade gått fyra minuter för tidigt. Nästa var fyra minuter sen. Därav missade jag bussen från Esboviken till Böle, och fick ta en buss till Esbo centum istället. Där tajmande jag ett tåg riktigt elegant, men så var intercitytåget från Åbo försenat, så mitt punktliga E-tåg fick stå bakom kröken och vänta. Det blev tio minuter sent.

Jag börjar sakta men säkert förstå de familjer som har flera bilar. Det finns gott om dem i Esbo. Jag har inte ens körkort och har envist hållit fast vid att åka kollektivtrafik, också med barnvagnar, matkassar och gymattiraljer. Det är ekologiskt, ekonomiskt och hyvens. Men långsamt.

Fast lika irriterande är det att iaktta ensamma yuppiegubbar som sitter och täpper till ringvägarna under morgonrusningen i sina jättebilar. De kunde gott ta buss, dom. Eller bunta ihop sig fyra gubbs per bil. Och då kanske bussen skulle vara i tid eftersom den inte hamnar i bakhasorna på jätteyuppiebilarna.

Nu ska jag coola ner nerverna med lite Melody Gardot och jobba effektivt som attan.

2 kommentarer:

  1. Du gökade runt i strumbyxor...? Eh?

    http://sv.wiktionary.org/wiki/göka

    Anyway - det jag egentligen skulle säga (var inte att märka ord - men lite roligt var det ju)är att jag precis hittat till din blogg och gillar den som attan!

    SvaraRadera
  2. A ha haaa, nä i den betydelsen har jag faktiskt inte använt ordet göka, utan snarare fjanta omkring. Man lär sig något nytt varje dag. (Knepigt att göka med strumpbyxor på. Och lite fräckt mot barnet som står och väntar på att få åka till dagis. Mammaaaa, pappaaa, kan vi inte gå nu?)

    Har gjort en likadan miss med verbet "banka". Jag avsåg oskyldigt "hamra" men tydligen betyder banka göka i Österbotten. Oh well.

    SvaraRadera