söndag 30 januari 2011

Fiilmtips! L'immortel

Nu blir det ett filmtips också. J åkte iväg till Makuuni sent i går kväll när vi insåg att det inte skulle komma NÅNTING på tv. Och för första gången i historien kom han hem med en fransk film.


Jag är inte alltid riktigt övertygad av J:s filmval. Förra veckan hyrde han Kick-Ass som var så dålig att jag nästan somnade mitt i blodstrittet.

Men L'immortel, eller 22 Bullets som den hårdnackat heter på engelska, var riktigt bra. En ganska vanlig gangster-hämnd-pangpang-film men det blir genast mera fängslande när ganstrarna håller till i Marseille och torterar varandra en français. Jean Réno spelar en pensionerad gangsterboss som dragit sig tillbaka och vill leva lugnt och stilla med hustru nummer två och barnen. Men nä. Han blir attackerad i en parkeringshall av en drös maskerade män och skjuten sönder och samman. Med 22 kulor i kroppen åker han till sjukhus - och överlever. Och hämnas. Heheheee.

Det jag gillade med filmen var att man inte samvetslöst vältrade sig i våld. Varje dödsfall var tragiskt på sitt sätt. Plus också för att polisen som försökte få ordning på torpet var en kvinna, som inte var det minsta yppig utan såg ganska vanlig ut. Och ett plus till för att hon slapp ha en romans med någon av gangstrarna. Familjetemat var däremot starkt i filmen, det alla egentligen ville göra var att hänga med familjen och ta det lugnt. Det kan man ju liksom relatera till.

Jag försökte briljera lite med operakunskap också. Huvdpersonen lyssnar nämligen på opera hela tiden, och strax före mordförsöket sjunger han falskt med i Cavarossis aria från Puccinis Tosca, den Cavaradossi sjunger när han väntar på att bli avrättad. Mycket symboliskt tyckte jag. Men J tittade bara ointresserat på mig. Kan inte Janne Granberg eller nån hitta min blogg och bli imponerad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar