söndag 30 januari 2011

Vi tar väl vardagsrummet i dag, då

 Det är skitsvårt att fota vårt vardagsrum på ett vettigt sätt. Det är liksom inget rum utan ett odefinierbart utrymme som innefattar matsal, trapphall och tv-hörna. Men jag ska försöka. Vi början uppifrån

Är den här kronan kitchigt cool eller bara groteskt ful? Jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Vi har fått den och två till likadana (fast större) av min svärfars nya flickvän. De hängde i dödsboet som hennes pappa lämnade efter sig och absolut ingen i deras släkt ville ha kristallkronorna. Vi tog dem gärna. Och de fyller ju sin funktion.
Här kanske man fattar hur det hela hänger ihop. I bakgrunden skymtar burspråket som vi använder som matsal. I vänsta kanten ser man lite av trappräcket där går trappan ner till bottenvåningen.Detta är tv-soffan och ett antikt peruanskt kaffeord. Jag upprepar gärna det där om någon missade: ett antikt peruanskt kaffebord. Tänk nu så häftigt. Det här är ett arv efter min morfar som fick det i gåva av någon affärsbekant i tiderna. Mitt hem har blivit en uppsamlingsplats för udda prylar som ingen annan släkting vill ha, och det innebär att vi har en ganska otippad kombination med fejk-rokoko, Ikea och enstaka antika grejer. Jag älskar bordet. Ytan är av läder och det är arga små inkagubbar inpregnerade i lädret. Soffan är från Asko, den är varken perunaskt, antik eller särskilt bekväm.

Och haha, mattan köpte jag och J på vår första gemensamma semesterresa Vi var i Torremolinos (är man en cool jetsetter så besöker man bara de hippaste resemållen. Vi är inga coola jetsetters) och gjorde en dagsutfärd till Marocko. Alla finska turister vallades in i en matt-basar. "Vi ska för fan inte sen ha nån matta" väste J. "Nej verkligen inte" väste jag tillbaka. Femton minuter och fem liter mintte senare vandrade vi ut ur basaren - med en matta. Vi vet fortfarande inte hur det gick till, men den är de facto ganska fin. Vi prutade bort 80 procent av ursprungspriset och det är väl helt respektabelt för två dumma finnar på första besök i Nordafrika...

Det här är spiselkransen. Här har jag tänkt byta ut prydnadsgrejerna enligt säsong, just nu har jag bara placerat allt guld- och mässingsfärgat jag kunde hitta på rad. Blev ganska snyggt tycker jag. Vasen och statyn kommer fårn min mormors hem. Bonbonjären är från Indiska. Själva spiselkransen är lite halvfärdig, den ska spacklas och bli vit. Och så drömmer jag ju om att ha en stor mastig spegel ovanför öppna spisen, men har inte hittat en passlig ännu.

1 kommentar: