måndag 7 februari 2011

Groteska bröllopsgåvor

Det har blivit en hel del bröllop i bekantskapskretsen på sistone. Det jag gillar mest med bröllop är att inspektera presentborden! Jessus så man får skratta ibland. Ett bekant brudpar hade haft en striktgåvolista, så mest var det Iittala-vinglas, vita tallrikar och Pentikmuggar på bordet. Men så - tadaa- en väggklocka i kork föreställande en gigantisk pingvin. Säga vad man vill , men visst satte den sprutt på hela stillebenet.

Då vi gifte oss hade gästerna lydigt följt våra önskemål, så vi fick bara sånt vi tyckte var fint. En taklampa, lakan, restaurangpresentkort och annat skoj. Jag hann börja känna mig ordentligt dekandent där jag stod och tyckte det var lite tråkigt att öppna paket efter paket med grejer jag i princip räknat ut att jag skulle få. Hur otacksamt och bortskämt var inte det?

Men då! Helt utan förvarning:

Två avhuggna silverfärgade händer av plast på en fot av fejk-mahogny, med våra namn och vårt bröllopsdatum ingraverade och allt. Vi skrattade så tårarna rann. Den kom så plötsligt.

Givetvis står denna pjäs på paradplats i vårt hem. Ibland när vi vill skoja till det lite ställer vi den på oväntade platser. I kylskåpet eller ovanpå vessalocket till exempel. Och så skrattar vi igen.

Det var vår fulaste och finaste bröllopsgåva. Stort tack till J:s morfar för den.

5 kommentarer:

  1. alltså nä. på riktigt! jag är både imponerad och lite ärdd. fast mest skrattar jag. TACK för den här bilden!

    SvaraRadera
  2. Jag dööör! Nu gissar jag att kusin M (a.k.a. din kompis) kommer att ge os en sån här när vi gifter oss i september.

    SvaraRadera
  3. Wow alltså! Och tänk att nån designat en sån där. Den ultimata gåvan måste jag säga, och ser med spänning fram emot vad vi kan tänkas få när det beger sig.

    SvaraRadera
  4. Jessica, lugn bar lugn, jag ska tipsa M om var man får tag på dem. Tror den är från Estland, faktiskt.

    SvaraRadera
  5. hej gillar verkligen den bröllopspresenten du har kort på där men händerna. å ja undrar vart man kan köpa en sådan. för ja själv ska på bröllop i sommar å ja vill ge dom nått fint och speciellt. å denna var så fin. vore snällt om ja fick veta. du kan svara till min blogg som e
    saras-blogg.bloggplatsen.se

    SvaraRadera