söndag 15 januari 2012

Imorgon inleder jag ett nytt liv

Ett liv som innebär uppstigning mitt i natten fem dagar i veckan. Måndag-onsdag ska jag vara på plats i Böle klockan 5.45, torsdag-fredag klockan 05.00. Hujedamig. Det här veckoslutet har jag inte gjort nånting speciellt alls, försökt lägga mig betydligt tidigare än vanligt och inte ligga och tryna allt för länge om morgnarna. Nåjo.Kommer att vara skittrött den här veckan, det går knappast att undvika,

Mina nya arbetstider medför både bra och dåliga saker.

En bra grej är att jag kommer att lägga ner mycket mindre tid på arbetsresor. Eftersom jag ska vara på jobb så tidigt och inte har någon bil får jag ta taxi. Det tar max 25 minuter att swischa till Böle långt före morgonrusningen, jämfört med 1 h 20 minuter med flera olika bussar de mest hysteriska morgnarna. Att åka hem med buss mitt på dagen (jag slutar klockan 13-14 ungefär) torde också gå raskt, bara man tajmar in en lämplig buss. Mindre tid i trafiken - mera tid för nånting trevligt. Ypperligt.

Nackdel: J för sköta hela morgonrumban med flickorna ensam varje dag. Här måste vi nog alla försöka skärpa oss, faktiskt se till att dagisryggsäckarna är packade redan på kvällen, att kläder är valda och framlagda etc. I utbyte behöver J aldrig stressa hem från jobbet eftersom jag kan hämta flickorna varje dag. Vi är inte en speciellt välorganiserad familj, men vi ska nu i alla fall försöka.

Fördel: det är lyxigt att arbetsdagen tar slut strax efter lunch. Behändigt om man ska uträtta ärenden på stan, till exempel.

Nackdel: När ska jag hinna motionera? Före jobbet är nu obviously otänkbart. Efter jobbet kommer jag antagligen att behöva sova ett tag, och sen åka till dagis. Varefter det som vanligt ska lagas mat, nattas barn och vips är klockan så mycket att jag måste lägga mig. Det här måste jag försöka lösa på något klyftigt sätt.

Nackdel: Jag är kvällsmänniska! Klockan 21 kvicknar jag till och blir effektiv. Hur ska jag kunna ställa om kroppen så jag går och lägger mig istället för att börja virka mormorsrutor, vika lakan eller fastna framför olika bloggar?

Mycket att fundera på. Men imorgon bitti klockan 6.30 gör jag morgonradiodebut i Vega Huvudstadsregionen.

2 kommentarer:

  1. Motionera genast efter jobbet och sen ta en tupplur? Att hitta tid för träning kan vara knepigt, själv går jag helst genast på morgonen till gymmet. Problemet är bara att komma iväg tillräckligt fort, så inte hela förmiddagen går åt till att dricka kaffe och långsamt kravla in i gymkläderna. Lycka till med nya jobbet!

    SvaraRadera
  2. Detta fixar du lätt som en plätt. Det säger jag eftersom jag klarade tre år av morgonradio. (Vi var på jobb redan 4.50 om jag inte missminner mig.) OCH detta TROTS att jag är beroende av att få sova minst 8 h i ett sträck och att jag är en utpräglad kvälls/nattmännska. Om klockan ringer före 11 på morgonen är den första instinkten alltid att skjuta mig själv. Men jag såg till att inte ha några vapen framme och så fattade jag ett beslut om att det inte är ett problem. Och det var det inte heller.

    SvaraRadera