måndag 12 november 2012

Ny frisyr

Var ju hårmodell i fredags, men kom inte för mig att lägga in bilder! 

Det var fråga om växtfärgning och energiklippning. Jag försöker förvisso leva någorlunda ekologiskt, men detta var i hippiegaste laget för mig så det var med en viss skepticism i sinnet jag begav mig till Praktikum.


Energiklippning inleds med en lång och sköööön nack- och skalpmassage. Vi som ställt upp som modeller var en brokig skara kvinnor mellan 20 och 65, men i detta skede satt vi alla med liknande fåraktiga miner. Sedan slutade vi flina abrupt, för då åkte växtfärgen fram. Alla duktiga ekofrissor kom bärande med små baljor med varm grön lera i. Jag gillar min egna hårfärg, så vi hade kommit överens om att jag bara skulle få en lätt färgbehandling, lite glans och djup och så. Men inte för inte, hela kalufsen skulle smetas in med nån sorts blandning av svamp, indigo och henna. Det luktade grönt te.

Efter färgningen och sköljningen blev det klippning. I energiklippning är det tydligen kroppens egna energier som ska få styra och ställa. Det funkar liksom inte att komma inknallande med en bild på Meg Ryan och kräva nåntig snarlikt. Alexandra Gullans, som klippte mig, förklarade att man egentligen borde sitta alldeles tyst och utan någon spegel framför sig, men det struntade vi i och snattrade och speglade oss istället. Alexandra kommer från Närpes men bor just nu på Åland.

Alexandra kunde sin sak och när hon var klar inspekterades min nyfriserade huvudknoll av läraren Mona. Och godkändes. Det var ju skönt, skulle vara lite pinsamt att gå omkring med ett underkänt examensarbete på huvudet.
Imorse var det dock lite väl mycket energier i håret så jag fick ta till lite oekologiska stylingprodukter för att slippa se ut som en tantversion av Robert Pattinson. Men jag är väldigt nöjd med min frisyr. Och om jag i framtiden får för mig att gråa hår ska täckas in ska detta nog göras med indigosvampmössö och inte giftiga preparat.


7 kommentarer:

  1. Yey! Jag gillar också naturfärgning, men det där med energiklippningar har jag inte ännu vågat mig på. Ser bra ut!

    SvaraRadera
  2. Jättesnyggt! Jag fick bara en så fruktansvärd allergiattack när jag hade en såndär grön ler-hö-henna inpackning i håret. Nös, frustade, det rann från ögon och näsa tills de till slut fick hastigt skölja bort allting. Som tur hann det bli snygg färg i alla fall först. Men, mitt hår hölls klibbigt länge efteråt. Hur känns ditt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, klibbigt kan jag inte säga att det är. Men te-lukten hängde med ett bra tag. Jag är ju allergisk för allt möjligt kufiskt så jag var lite fundersam när lerbaljan åkte fram, men hade tydligen tur.

      Radera
  3. Hej på er och tack för kommentarerna. Jag är intresserad av att få veta mera om Softys hår? Är det sant att du har fått allergisk reaktion av växtfärger? kan jag få höra mera?

    mvh Mona Mether, Prakticum

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mona, ja, jag fick verkligen en stark allergisk reaktion! Det var på Vihreä Kampa i Tölö. Och sen gillade jag inte att håret var som i klibbiga testar länge efteråt. Det blev inte ens ordenligt vått när jag gick i duschen, det var som om håret hade en hinna över sig som gjorde att vattnet inte kunde sugas in. Det är enda orsaken till att jag inte testat på nytt. Skulle klara av allergin, men håret fick så mystisk konsistens. Kanske jag borde testa på nytt någon annanstns? Är verkligen intresserad av att höra om du har någon teori om vad det kan bero på? Skulle så gärna färga håret ekologiskt. Tack Eva för att du tog upp det!

      Radera
    2. Tack för dessa kommentarer och till er er alla, Eva och Softy som tar upp detta. Nu är jag nyfiken och önskar få veta mera, analysera vilka medel och vilken färg som du har haft i ditt hår. Du skall absolut inte färga ditt hår med färger som du reagerar emot, ingen skillnad om det är från naturen eller syntetiskt.
      Har du möjlighet att träffa mig? Tex i Prakticum i Helsingfors, nästa vecka är jag i Köpenhamn och har träff med andra ekofrisörer och lärare från norden, men efter det tex v 48 eller 49. Det är viktig information som du berättar med tanke på att utveckla naturlig och ekologisk hårvård.
      Hälsningar Mona Mether Prakticum

      Radera