söndag 3 februari 2013

Comfort food

Nääe. Det blev inte roligare fast januari övergick i februari. Än så är det långt till vår. Jag tar sikte på pärlhyacinter och narcisser och tröstar mig med husmanskost.

Mujkor baby! Riktig budgetmat, 4 euro kostade två rejäla portioner (barnen föredrog fiskpinnar, same same but different). Det är förresten väldigt tråkigt att J sällan går med på att äta potatis för han råkar tillreda världens godaste potatismos!




Ibland undrar jag varför vi alls bemödar oss att göra nån annan dessert är bärpaj, eftersom det här ändå är det godaste och enklaste som finns. Minns inte om jag lagt ut receptet tidigare, men här kommer:

Supersimpel bärpaj a la Baksidan

1 l bär (igår blidde det blåbär, lingon och hallon, och diverse andra arkeologiska frysfynd)
1 dl socker (jag använde muscovado för att göra mig märkvärdig)
2 msk mjöl (jag snvände dinkel av samma anleding som ovan)
Rör ihop. Lägg i en form

100 g smör (inte margarin. Margarin är av ondo)
0,5 dl socker (muscovado går bra)
2 dl mjöl (dinkel fungerar förträffligt)

Smält smöret,  rör i socker och mjöl så det blir en trevlig gegga. Klicka och bred ut geggan över bärblandningen och grädda i 225 rader i ca 20 minuter. Pajen är alltid tokrinnig när den är nygräddad, så förvänta er inga näpna trekantsbitar. 

Servera rykande het på vaniljglass. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar