onsdag 24 juli 2013

Strong and skinny is the new skinny

Ni har säkert lagt märke till dem. De "inspirerande" nya bilderna, artiklarna och träningsdirektiven på sociala medier och i damtidningar. Bantning är passé, nu är det styrka som gäller! Tjoho!


Jag var på vippen att köpa konceptet. Muskler är ju skitsnygga! Dessutom bra för hela kroppen att till exempel komplettera de vanliga löprundorna med lite styrketräning. Och på inga sätt omöjligt för en mat- och vinglad plufsmotionär som yours truly att bli lite mera toned. Inte sant?

Sen funderade jag lite till. Och blev purken.

Strong is the new skinny tutas det ur varje strut. Och bilderna ser i 99 % av fallen ut så här.




Ursäkta nu, men försökte ni inte hävda att styrkan på något sätt skulle ersätta smalheten? Varför är modellerna fortfarande supersmala? Skinn och ben har ersatts av skinn, muskler och ben. Strong and skinny is the new skinny skulle väl vara en ärligare slogan.

Eller den här skrämmande bilden som sprids på facebook som nån sorts nytt ideal.

Jag vill helst inte dissa andra människors kroppar här i bloggen men jag hoppas att den här kvinnan är fotoshoppad.

Det som irriterar mig är att det här nya idealet försöker ge skenet av att vara ett hälsosammare och mer skoningsamt alternativ än den gamla smalhetsen. I själva verket är ju styrkeidealet ännu vansinnigare. Man ska alltså både svälta och späka sig, och inte bara svälta som tidigare. Humbug och hyckleri med andra ord.


Hollywoodkvinnorna blir allt muskulösare, de nya idealkropparna tillhör personer som Biggest Loser-Jillian. Gott och väl, stiliga och säkert sunda kvinnor. Men vi vanliga dödliga har sällan möjlighet att tillbringa så mycket tid i gymet som idealkvinnorna gör.


När jag var en nojig tonåring med noll självförtroende räckte det att deppa över att brösten var så små och baken så bred. I dagens värld skulle jag också bekymra mig över slappa överarmar och  rund mage utan en endaste tvättbräderuta.

Jag känner på mig att det nu börjar klia i invändarfingrarna på mången läsare, så jag måste summera mina tankar lite tydligare.

Så här tycker jag:

- Muskler är super! Alla borde styrketräna ens lite grann. Bästa presenten man kan ge den egna kroppen är en stark inramning.
- Smalhets suger. Hets mot naturligt smala suger också.
- Den som äter rimliga mängder rimligt nyttig mat, rör på sig regelbundet och sover gott väger det den ska väga. BMI är fjantigt.
- Jag inser att punkterna ovan kan te sig både naiva och onödigt svartvita. Voj voj.
- Jag är helt säker på att ni som läser är toksnygga från topp till tå.

2 kommentarer:

  1. Det var nog bra att du skrev ned de sista raderna, jag ville litet opponera mig. De där bilderna är ju nog säkert shoppade allihopa, och det verkar som att old habits die hard. Modeller "skall nu se ut sådär".
    Och jo, vi är toksnygga. Du också :)

    SvaraRadera
  2. Vi borde kanske bara sluta läsa damtidningar.

    SvaraRadera