måndag 12 augusti 2013

Blyerts 2H och Borgåkritor

Imorgon börjar T skolan! Olidligt spännande. Och här sitter jag i ett kardemummadoftande moln av självbelåtenhet och konstaterar att jag i år är mamman som har märkt alla kläder OCH sytt nya gummiband på galonbyxorna. Ni vet de där som ska vara under stöveln och som alltid går av. Jajamen, sån är jag. Jag byter minsann gummiband om de gamla går sönder. Mmm-hm.

Någon desto mer information om hur man ska bete sig vid skolstart har vi dock inte fått, så vi improviserar lite. Tycks redan nu ha gjort bort mig och köpt inneskor av läder till T, fast alla andra ju faktiskt kommer att ha crocs. Aj då.

När jag började skolan fick vi alla en blå blyertspenna 2H, ett riktigt tråkigt men effektivt vitt suddgummi (på tvåan vågade jag ta med ett med Sovjetunionens flagga, tyckte den var röd och snärtig), en arkitektfärgpenna som var röd i ena änden och blå i andra och en ask kritor med Borgå domkyrka på. Häftena hade dubbla rader så man skulle lära sig skriva lika stora bokstäver. Och så den första skolboken med Isa och Ole och den där märklige getingvarelsen Pi som skulle lära oss alfabetet.

Min skolväska var röd och rosa med My little Pony. Mamma stod längst bak i klassen med de andra föräldrarna. De såg alla enormt stora och malplacerade ut bland de små pulpeterna och flinade fåraktigt. Just så tänker jag flina imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar