söndag 20 juli 2014

En mirakelsöndag

Jag har ju gett mig själv den kökspsykologiska diagnosen "kronisk over-achiever", ett syndrom som kan vara lite knepigt så här i semestertider när det är meningen att man ska vila och ladda batterier. Jag blir så otroligt rastlös av att ta igen mig och så dyker jag in i någon skrubb och börjar röja upp och har det varken skönt eller trevligt.

Men i dag blev det en sådan där mirakulös söndag då jag både kopplat av och åstadkommit, i en perfekt balans.

Först planerade jag en hurtig hälsomeny för veckan. Har blivit ack så mycket korv och pizza på sistone.  Hamnade i en butikskö bakom en tjusig kvinna (ja men ni vet, blankt hår, avslappanade med snygga semesterkläder, hållning som en dansös) häromdagen och iakttog avundsjukt det hon radade upp på bandet. Edamamebönor, quinoa, fiskpinnar med fullkornspanering, sockerärter... Jag blängde kritiskt på bbq-såsen och frys-franskisarna i min egen korg och i dag radade jag istället upp så nyttiga grejer själv på bandet att min stackars make såg lite bekymrad ut.

Nåjo, mina hälsoryck brukar vara i någon vecka innan fantasin och lusten tar slut och så åker franskisarna fram igen. Men i dag har vi ätit quinoasallad med babyspenat, avocado, kyckling och pinjefrön och hälsokokosbollar till efterrätt.


Bollarna blev helt otroliga! Dadlar, cashewnötter, mandelmjöl, kokosolja, eko-kakao och kokosflingor. Bara att kleta ihop och rulla i kokosflingor.

Därefter städade jag piggt i några timmar tills J undrade om jag skulle med till gymet. Givetvis skulle wonder woman det. Och när jag någon timme senare hasade hem igen efter ett förfärligt body pump-pass (wonder woman har förivrat sig lite med pulled porken, verkar det som) hade barnet passat på att städa och dammsuga sina rum och stod på verandan och flinade upp sig. Man blir ju bara så rörd.

Men mellan varven har jag också hängt på balkongen med candy crush och Marianne Bernadottes sommarprat. Skarp och finurlig 90-åring.

Och nu tänker jag inte göra nånting mera. Kanske slänga mig på soffan framför Breaking bad. Jojomen.

En mirakelsöndag, med andra ord.


2 kommentarer:

  1. Har ätit alltför onyttigt och det har blivit för mycket onyttig äta ute mat typ franskiskar och hamburgare under semestern. Tyvärr är semestern snart slut. Men nu när jobbet börjar måste jag ta ta i mej själv och äta nyttigare. Mina beslut att äta nyttigt och hälsosamt brukar tyvärr inte räcka så länge. Men skam den som ger sej som det heter.

    SvaraRadera
  2. Är helt inne på samma linje. Försöker nu som då ta tag i käket men det är ju så tråkigt då kidsen inte är sådär sjukligt till sig över ens matiga sallader för att "allt är ju blandat!!!"

    SvaraRadera